Invitation til klubtur på Mølleåen 11. juni 2023

17. maj 2023 Slået fra Af Jan Christensen

Vi starter ved klubben kl. 9.30, hvor vi pakker kajakkerne, veste, pagajer osv og kører afsted. Vi er hjemme igen senest kl. 15 måske før. Medbring madpakke og drikkelse til eget behov. Vil nogen mon bage en kage? Tilmelding til turen sker her

Lidt om turen på Mølleåen …

Vi skal sætte kajakkerne i vandet ved Topsoe (virksomheden (mellem punkt 3 og 4 på kortet) og følger Mølleåen helt til Strandmøllen. Derved springer vi den travle del af Mølleåen over og nogle af de lange overbæringer. Denne del er Mølleåen er en perle med næsten ingen mennesker og skøn natur. Det er en eventyrlig å, da åen er smal og bugtende med mange åkander, vandnymfer, siv osv. Turen bliver ca. 10 km. i alt.

Vi har 3 overbæringer, men de er ikke så lange. De er markeret på kortet.

1) Den første er ved Stampen på ca. 300 meter (egentlig bare over vejen og i vandet igen på den anden side). Nr 8. på kortet.

2) Den næste er ved Raadvad på ca 200 m (igen bare over vejen). Nr. 10 på kortet.

3) Den sidste er ved Strandmøllen og ud til Øresund (ca. 200 m). Nr. 12 på kortet. Dette er slutningen af ruten inden vi skal retur. Her kan man tage en hyggetur i havet med kajakken, hvis det er ønsket.

Ved Strandmøllen strand er der borde/bænke, hvor vi kan nyde vores medbragte mad og drikke.

Mølleåen har været brugt som vandkraft til gamle fabrikker, der har lavet kobber, strømper, farvestof, knive, madrasser og meget andet. Søerne og Mølleåen har også være en stor del af befæstningsplanen for København, det er derfor der er en kanal fra Furesøen til Lyngby Sø i dag. Vi kommer forbi nogle af de historiske bygninger

Mølleåen løber også igennem Dyrehaven, her er det som om at padle ind i junglen, her er stille og masser af dyr. Selv om vi stort set er midt i byen, bliver det spændende, hvad der venter om næste hjørne. Selv om man kan høre tog, S-tog og motorvejen, ind i mellem.

Hvis man en anden gang har lyst til at padle hele Mølleåens forløb, kan man starte ved Bastrup sø med en samlet distance på 36 km.