Ringsteds kajakroere fik hjælp af verdensmester

19. januar 2016 Slået fra Af Jan Christensen

IMG_0708

Ringsted Kajakklub (RIKA) deltog i søndags i de danske mesterskaber i kajakergometer, og klubbens unge roere klarede sig fornemt.  27 klubber stillede op til stævnet i Rødovre, og tre Ringsted-roere var med i U12-klassen.

Villas Hartvig, Gustav Funch Geertsen og Filip Kasprzycki var til start, og Ringsted-roerne kvalificerede sig til finalen på både 200 meter og 500 meter distancen.

På 200 meter distancen blev Villas Hartvig således nummer fire blot 1/2 sekund fra DM-bronzen. På 500 meter distancen blev han nummer 5,  mens Gustav Funch Geertsen blev nummer 8.

Stævnet var klubbens første deltagelse i et danmarksmesterskab nogensinde, men klubbens roere har forberedt sig grundigt i vinterens løb.

– Med i forberedelserne har været samtræning med Maribo Kajakklub, der rangerer som danmarks mest vindende kajakklub, fortæller klubformand Jan Christensen.

I begyndelsen af januar var klubbens ungdomsroere og trænere med til træningssamling på Lolland, hvor træningen var lagt i hånden på den 5-dobbelte verdensmester og kommende OL-deltager Emma Aastrand Jørgensen fra Maribo.

– Vi har lagt planer,  og der er gode muligheder for, at Ringsted gør sig gældende indenfor kaproning fremover, vurderer formanden.